درباره ما

«… فَابْعَثُوا أَحَدَکُمْ بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِینَهِ فَلْیَنْظُرْ أَیُّهَا أَزْکَى طَعَامًا فَلْیَأْتِکُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَلْیَتَلَطَّفْ وَلَا یُشْعِرَنَّ بِکُمْ أَحَدًا … »

«…شما یکی را با این درهم هایتان به شهر بفرستید و باید بنگرد که کدامشان طعام پاکیزه تر و حلال تر دارند تا از آن روزیی برایتان فراهم آرد و باید با دقت و ملاحظه این کار را انجام دهد و نباید هیچ کس را از حال شما آگاه سازد…»

«آیه ۱۹سوره مبارکه کهف»

زنجیره تأمین اﺯکىٰ

زنجیره تأمین اﺯکىٰ در سال ۱۳۹۴مصادف با میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) فعالیت خود را آغاز نمود. اﺯکىٰ تلاش می‌کند، تا کلیه اقلام مصرفی یک خانوار ایرانی را در راستای سبک زندگی ایرانی-اسلامی پیشرفت تأمین نماید.
اﺯکىٰ تلاش می‌کند تا کلیه اقلام مصرفی یک خانواده ایرانی را در راستای پیاده‌سازی سبک زندگی ایرانی-اسلامی تأمین نموده و مواد غذایی  سالم، حلال و طیب را شناسایی، معرفی و عرضه نماید.
ما تلاش می‌کنیم تا کلیه مراحل تأمین مواد اولیه، تولید و توزیع طعام مؤمنان را به طور کامل مورد نظارت قرار دهیم، به نحوی که تاحدممکن همه افراد دخیل در زنجیره، ضوابط اسلامی را بطور کامل رعایت کنند.

شرایط اﺯکىٰ بودن طعام انسان چیست؟

افراد دخیل در تهیه طعام (یعنی شخص آشپز یا چوپان یا کشاورز) دارای اهمیت خاصی هستند و تأثیر آنها برروی مواد غذایی در دین اسلام مهم شمرده شده است. این اشخاص باید از سلامت روحی و جسمی (به خصوص سلامت روحی) برخوردار باشند تا بتوانند غذای سالمی را تهیه کنند.
بر اساس تعالیم اسلامی، طعامی که از توسط فرد حرام‌خوار تولید می‌گردد و از مال حرام (مثل غصب و غارت و مال یتیم و مال ربا …) تهیه می‌شود، خوردنش نادرست است.
به عنوان مثال هر غذایی که عنوان اسراف روی آن صدق کند، استفاده از آن ممنوع است، یا نشستن بر سفره‌ای که در آن شراب نوشیده می‌شود حرام است و از همه مهم‌تر فردی که زکات و یا خمس مال خود را نمی‌دهد و ضوابط اسلامی را رعایت نمی‌کند، فرد شایسته‌ای در تأمین غذای طیب و اﺯکىٰ نیست.
از این رو جهت پاک و طیب بودن مواد غذایی، کل زنجیره تولید تا مصرف یک طعام باید با شیوه‌های اسلامی باشد و توسط انسان‌های مؤمن تهیه و تأمین شود. علما و بزرگان نیز همواره بر اهمیت اﺯکىٰ بودن طعام تأکیدات ویژه‌ای داشتند.

“أَزْکى‏ طَعاماً …”

پاکترین طعام‌ها چیست؟

به خواست خداوند متعال خواب اصحاب کهف آنقدر طولانى شد که به حدود ۳۰۹ سال رسید، و به این ترتیب خوابى بود شبیه به مرگ، و بیداریش همانند رستاخیز.
اصحاب کهف بعد از بیدارى با اینکه قاعدتاً بسیار گرسنه بودند و ذخیره بدن آنها در این مدت طولانى مصرف شده بود، ولى باز به کسى که مأمور خرید غذا شد، توصیه مى‏کنند هر غذایى را نخرد، بلکه بنگرد در میان فروشندگان کدامین نفر غذایش از همه پاکتر است و آن‌را انتخاب کند.
بعضى از مفسران گفته‏اند این سخن ناظر به حیوانات ذبح شده است‌، زیرا آنها مى‏دانستند در آن شهر افرادى هستند که گوشت‌هاى آلوده و احیاناً مردار مى‏فروشند، یا بعضى از آنها کسب و کارشان اصولاً آلوده به حرام بوده، آنها توصیه مى‏کنند از خرید طعام از چنین اشخاصى پرهیز شود.
ولى ظاهراً این جمله مفهوم وسیعى دارد که هر گونه پاکى ظاهرى و باطنى را شامل مى‏شود‌، و این توصیه‏اى است به همه رهروان راه حق که نه تنها به غذاى روحانى بیاندیشند، بلکه مراقب پاکى غذاى جسمانی‌شان نیز باشند، پاک از هرگونه آلودگى، حتى در بحرانى‏ترین لحظات زندگى نیز این اصل را فراموش نکنند.
امروز بسیارى از مردم جهان به اهمیت این دستور در یک قسمت پى‌برده‏اند، وسعى دارند غذاى آنها از هرنوع آلودگى ظاهرى به دور باشد، غذاها را در ظرف‌هاى سرپوشیده و دور از دست‌هاى آلوده، و گرد و غبار نگهدارى مى‏کنند، البته این کار بسیار خوبى است، ولى به این مقدار نباید قناعت کرد، بلکه باید غذاها از آلودگى به حرام، ربا، غش و تقلب و هر گونه آلودگى باطنى پاک باشد.
در روایات اسلامى تاکید فراوانى روى غذاى حلال و تأثیر آن در استجابت دعا و صفاى قلب شده است.
در روایتى مى‏خوانیم کسى خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و عرض کرد «اُحب ان یستجاب دعائى» (دوست دارم دعاى من به اجابت برسد). پیامبر فرمودند: «طهر ماکلک و لاتدخل بطنک الحرام» : غذاى خود را پاک کن و غذاى حرام در معده خود وارد نکن.
تفسیر نمونه ج : ۱۲ص :۳۷۶